PRODUSE SI MARCI

"Si deasupra mea speranta!"

Interviu cu actorul Florin Piersic

2006

"Nu-mi vine sa cred ca am ajuns la 70 de ani"

Reporter: Faceti parte din generatia de aur a actorilor romani. De la cine a invatat Florin Piersic meserie? Cine v-a format ca actor?

Florin Piersic: Eu sunt foarte vechi actor. Sunt de 50 de ani actor. Acum am 70, in ianuarie o sa implinesc, din pacate sau din fericire, 71. Am fost racolat la Cluj, la un examen de verificare a aptitudinilor de catre doamna Elena Negreanu si marele artist al romanilor, inegalabilul George Vraca. In momentul in care eu m-am prezentat la Cluj, din 240 de candidati am reusit trei: o fata si doi baieti. Cei doi baieti erau Flamand Lucian si Piersic Florin, cum era numele meu de scoala, si m-am prezentat la Bucuresti la examenul Institutului de Cinematografie. Am dat examen. Am trecut prin foarte multe intamplari din cauza ca tatal meu era arestat politic, era in partidul liberal tatarascian, cum erau toti intelectualii de pe vremea aceea, care erau inscrisi in partid, chiar fara sa fie intrebati. Tatal meu fiind un intelectual si medic veterinar - sef al orasului Cluj, a fost pus in acest partid si la arestarile din 1952, de pe vremea lui Stalin, cand toti intelectualii erau prin inchisori si pe la canalul Dunare - Marea Neagra, eu am ramas singur cu mama. Am dat acest examen, am avut greutati din cauza situatiei tatalui meu, dar pana la urma datorita unei doamne Ministru care se numeste Constanta Craciun, era Ministrul Culturii pe vremea lui Gherghiu Dej, spun cu gura mare, datorita acestei femei am intrat intr-o audienta la ea, cu un memoriu. Am fost primit in Institut, in anul I, semestrul al II- lea la Bucuresti. Intre timp, cele doua Institute de Teatru si Cinematografie s-au unificat si eu am terminat in 1957 Institutul de Arta Teatrala si Cinematografica cu piesa "Peer Gynt" de Henrik Ibsen. Cu acest rol, care a insemnat examenul meu de stat, am intrat in Teatrul National "I. L. Caragiale", unde am fost angajat de marele Zaharia Stancu, de catre dramaturgulo, Aurel Baranga, Chiril Economu, mare artist si cei mai mari regizori, dupa parerea mea, pe care i-a avut Romania, Alexandru Finti, caruia ii datorez toata profesia asta a mea, el m-a invatat aproape tot, Sica Alexandrescu si altii. Titani ai teatrului romanesc. Cred ca am avut inclinatie. Parerea mea este ca pentru o profesie, cum este cea de actor, trebuie sa ai vocatie. Eu socotesc ca am avut vocatie pentru aceasta meserie, datorita faptului ca aceasta nu este ca la alte facultati unde inveti foarte bine si poti sa mergi inainte. Aici trebuie sa ai ceva din gene, un talent, auz muzical, masura, inteligenta scenica. Eu cred ca din toate astea cate putin am avut si am si eu. Nu-mi vine sa cred ca am ajuns la 70 de ani. Am ramas credincios Teatrului National in Bucuresti. Cred ca cel mai important lucru pe care trebuie sa-l aiba un actor e pasiunea, daruirea. Maestrul Finti imi spunea: "Intotdeauana sa incerci sa te daruiesti, sa faci tot ce este posibil ca publicul sa simta ca tu esti implicat, si ca nu-l expediezi asa ca sa mai scapi de un specatcol. Mereu poate sa existe in public unul singur care nu te-a vazut niciodata. In clipa aceea isi face o impresie despre tine si pleaca cu aceasta imagine, senzatie. Nu ai voie sa-i dezamagesti". De asta ador artistii care pana in ultima clipa a vietii lor, daca au fost pe scena, sau au facut profesie s-au daruit publicului. Publicul este pulsul actorului, oglinda noastra. Fara el nu am fi existat. Publicul este judecatorul nostru. El ne aplauda, el ne coboara, ei ne ridica. Acesta este adevarul.

Reporter: Sunteti un om cu zambetul pe buze si plin de speranta. Asa este Florin Piersic zi de zi?

Florin Piersic: Da! E foarte buna intrebarea, chiar imi place. Adevarul este ca eu sunt un om pozitiv, un om care doresc ca celor din jurul meu sa le fie bine si sa fie veseli. Eu asa m-am nascut. Va spun cu mare sinceritate si cu o anumita nota asa de penibil poate sau de exagerat: nu stiti ce mama am avut! O mostenesc pe ea. Era intotdeauna atat de buna, de blanda, de comunicativa. Primeam telefoane. Eu nu eram acasa si mama venea si imi spunea: "Florinel! Te-a sunat o duduie. Cum o cheama? Pai nu stiu cum o cheama. Si ce-ai facut? Pai am vorbit cu ea, mi-a spus ca te iubeste, ca te admira". Dupa cateva zile, ma intalneam cu duduia respectiva si imi spunea: "Mi-a povestit mama dvs. la telefon toata viata ei". Deci am cui mosteni. Nu pot sa spun de ce sunt asa. Sunt pentru ca totdeauna am trait cu o replica pe care am spus-o intr-o piesa a marelui dramaturg, Paul Everac ce suna cam asa: "Si deasupra mea speranta!". Asta sunt eu!

"Daca eram sfantul lumii, acum eram calugar la Manastirea Dragomirna"

Reporter: Este scena locul unde se simte cel mai bine Florin Piersic?

Florin Piersic: Eu in clipa cand sunt pe scena, am si public in sala, cand vad ca publicul are chimie cu mine, in sensul ca reactioneaza si nu stau ca niste lemne si se uita ca uite a venit Piersic, si uite la el ca s-a mai ingrasat, ca are par alb, costumul nu-i calcat prea bine, cravata aia alba nu-i spalata de vreo zece zile. Daca incep sa se uite la chestii din astea partida mea e pierduta, dar de obicei ii simt cand ii vad apropiati si se uita la mine. Ma simt bine si asta e si profesia mea. M-am obisnuit.

Reporter: S-a intamplat vreodata sa va indragostiti de vreo partenera de pe scena sau dintr-un film?

Florin Piersic: Tu nu esti normal! Cum adica daca mi s-a intamplat sa ma indragostesc? Eu m-am indragostit de toate partenerele mele si au fost si unele care nici nu prea aratau grozav, dar eu ca sa pot sa joc cu ele, m-am fortat si m-am indragostit de ele. Am suferit si am luat si multe "palme" de la fostele mele neveste care ma certau ca o iubesti pe aia. Eu fara dragoste nu pot sa fac nimic. Daca eu nu am iubit femei nu a iubit nimeni. Sigur ca nu erau toate asa ca sa innebunesti de ele. Mai erau si ele fete de serviciu, dansatoare din buric, ce am mai putut sa prind si eu pe acolo. In tinerete cand aratam si eu ca un om, nu ca un pom, am avut bucuria sa ma casatoresc in gand, bineinteles, de fiecare. M-am casatorit si cu Tatiana, mama lui Florin Piersic Jr., m-am casatorit si cu Ana, dar sa nu credeti cumva ca m-au parasit si ca vai de mine am ramas eu vai de capul meu fara nici un fel de sprijin. Ne-am despartit pentru ca nu aveam timp. Eram ocupat. Si cu teatru, dar si cu celelalte. Viata e dura. Nu poti sa ramai cu o singura femeie sa-i strici viata tot timpul. Am ramas foarte bun prieten cu ele. Le ador pe toate. Le iubesc de nu mai pot pentru ca am si copii cu ele si pentru ca eu am un cult pentru familie. Sotia mea, pe care o am acum , din 1986 e un mare noroc pentru mine. Pentru ca ma linisteste, m-a echilibrat intr-un fel. Asta nu inseamna ca eu sunt usa de biserica si acum nu mai puteti voi de dragul meu ca eu sunt sfantul lumii. Daca eram sfantul lumii, acum eram calugar la Manastirea Dragomirna si veneati sa va spovediti doamnelor la mine. Si vedeati dvs. o spovedanie, de cand plecati erati in luna a VII-a.

"Ma descurc destul de greu din punct de vedere financiar"

Reporter: Ce va determinat sa jucati in telenovela "Lacrimi de iubire"?

Florin Piersic: A fost o aparitie. Un frate care dupa doua episoade moare. Ei ca sa aiba rating si sa mearga bine m-au invitat pe mine. Mi-a facut placere ca am jucat cu niste baieti tineri cum e Bordeianu, Adela Popescu, care ma iubeste foarte tare, pentru ca am fost unchiul si tatal ei. Daca vrei sa-ti spun, sincer, eu ma descurc destul de greu din punct de vedere financiar si atunci am primit aceasta oferta din partea postului Acasa TV care m-au platit foarte bine. Nu-mi convine si nu-mi place sa apar in telenovele, cu toate ca toatele filmele romanesti si cele din lume sunt, de fapt, daca le injumatatesti si le tai in episoade, telenovele.

Reporter: Cum vi se par tinerii actori care vin din urma? Au substanta?

Florin Piersic: Nu pot sa spun inca pentru ca nu am intanit niciodata un actor sa-l vad pe scena. In film se fac foarte multe trucuri, le pun lacrimi cu pipeta, plang, se agita, dreg. Exista posibilitati sau calitati a unor autori care au asta din nastere. Trebuie sa ai talent pentru asa ceva. Sunt actori tineri care vin din urma si am speranta, chiar siguranta ca ei vor ajunge la nivelul celor care au fost inaintasii lor, la cei care au facut ceva in teatru. Pentru mine un actor trebuie sa fie foarte divers: sa faca roluri de comedie, de drama si de tragedie, sa cante, sa danseze. Un actor trebuie sa stie sa fac de toate. Eu sunt mandru de ceea ce am facut in profesia asta din cauza chipurilor pe care le-am facut in teatru, roluri diferite. Cum a spus Marin Preda: "Nu-mi vine sa cred ca astazi l-am vazut pe Piersic in "Dulcea pasare a tineretii", poimaine in "Oameni si soareci" si tot asa. "E o paleta Piersic asta", a spus marele scriitor, Marin Preda. Declaratia lui o am batuta pe perete din revista "Teatru" in care spune: "Actorul sufletului meu este Piersic pentru ca la fiecare rol e altfel". Nu pot sa uit asta. Pentru mine a fost o medalie extraordinara.

"…mi-a pupat mana…mi-au venit lacrimi in ochi"


Reporter: Cum a fost sa jucati in "Fix Alert", film regizat de fiul dvs., Florin Piersic Jr.?

Florin Piersic: M-a condus extraordinar. Mi-a spus: "Tata, tu esti cel mai mare actor de compozitie", adica de tipuri. Si aici facem asa, aici vreau mai sobru, mai facem o dubla. Imediat s-a apropiat de masa, nu am sa uit niciodata, el este destul de rece, deci nu seamana cu mine. E alt gen de om. Actor foarte bun, talentat. E plin de talent si istet foarte tare, s-a apropiat de mine si mi-a pupat mana inainte de a trage o alta dubla. Mi-a spus: "Sunt fericit ca joci in filmul meu" si mi-a pupat mana. Mi-au venit lacrimi in ochi, si cu toate ca personajul meu este un bandit, un mafiot, scena aceea am facut-o cu lacrimi in ochim si cred ca asa a fost bine. Dupa parerea mea, eu sunt cel mai bun din tot filmul.

Reporter: - In ce stadiu se afla cartea "Fereastra sufletului meu este deschisa"?

Florin Piersic: - Asa se chema. Am scris. Mai am de completat vreo 10 capitole, va avea foarte multe fotografii, dar intre timp i-am schimbat titlul. Se va chema "Sunt descheiat la suflet - Florin Piersic". Tot ce vorbesc e despre colegii mei, prietenii mei, oamenii mei care m-au marcat in aceasta profesie. O sa apara prin luna aprilie – mai.

"Eu tin cu cei care iubesc Romania"

Reporter: Ce nu va place in Romania zilelor noastre?

Florin Piersic: Politica. De asta nici nu ma vedeti in nici un partid pentru ca eu tin cu toate partidele. Eu tin cu cei care iubesc Romania. Si banuiesc ca in fiecare partid, care acuma se zbate pentru putere si sa ajunga in fata, sa invinga, sa fie in atentie, sper ca sunt romani, oameni ca si mine care tin la acest neam, la aceasta tara, la acest popor care tot timpul traieste cu speranta.

Reporter: La ce sa se astepte pentru anul 2007, publicul care il iubeste pe va iubeste pe Florin Piersic?

Florin Piersic: Sa nu se astepte la nimic, decat sa se roage la Dumnezeu ca sa mai am si eu sanatate si noroc. Pentru luna lui martie pregatesc piesa frantuzeasca "Straini in noapte" in regia maestrului Radu Beligan, in care joc alaturi de Emilia Popescu. Depinde acum cum pot eu sa ingurgitez textul, deoarece e unul foarte greu. Am propus domnului Beligan sa facem premiera la Cluj, la Iasi sa facem cateva spectacole ca sa ne rodam cu publicul, sa vedem cine ne injura si cine nu ne injura. / Andrei Giurgia

sursa: http://jurnalistica.lit.uaic.ro

Postări populare de pe acest blog

Andrei Plesu

MARELE INCHIZITOR (Fragment din cartea Fraţii Karamazov, de F. Dostoievski)

"Exista o legatura intre literatura si arta?"