Castellio contra Calvin - de Stefan Zweig (fragmente)
„A
căuta adevărul și a-l spune așa cum îl
gândești nu poate fi niciodată o crimă. Nimeni nu trebuie silit să aibă o
anumită convingere. Convingerea e liberă”.
(Sebastian
Castellio, 1551)
"Eseul
Castellio, 1936, a fost tradus și publicat în România în 1945, încă în plin
război mondial. Eugen Relgis considera că momentul apariției în România a
acestui eseu constituia mai mult decât descrierea unei perioade de despotism
religios. El atrăgea atenția asupra pericolului uriaș al instalării
totalitarismului, al îngrădirii libertății umena și a spiritului creator în
favoarea unei discipline militare, instaurată asupra întregii societăți. Totul
urma să fie aplatizat, interzis, personalitatea îngrădită în oricare din
manifestările ei ce nu serveau ideologia de bloc, a partidului unic. Momentul
era bine ales. România și Europa traversau o perioadă de întunecare a
idealurilor umaniste, unitatea ei se sfărîma, așa cum avea să se sfărâme și
unitatea României.
A
trecut de atunci o jumătate de veac în care problemele omului și umanității
s-au adâncit, în sensul că o parte a Europei a reușit să rămână liberă, în timp
ce o alta a traversat experiența dramatică a depersonalizării. Umanitatea nu
poate însă trece mai departe până nu asimilează toate experiențele posibile ale
unei idei și nu trage concluyiile necesare. Așa s-a întâmplat în Europa de est
în ultimele patru decenii și jumătate. Publicarea eseului Castellio devine cu
atât mai necesară astăzi, la noi, cu cât similitudinea de situații se impune de
la sine. După experiența totalitarismului, urmează aceea a dezorientării.
Oameni din toate generațiile se confruntă cu dispariția unui orizont cu
plafonul jos, dar un orizont cunoscut și verificabil în posibilitățile lui,
deci stabil, fără a fi înlocuit de un orizont mai sigur. Inflația, șomajul,
deschiderea oricăror posibilități de evoluție, pun aceste generații, private
până acum de dreptul de a-și forma
personalitatea prin confruntare cu rigorile și strălucirea unei lumi deschise,
în situația de a trebui să-și dea măsura, să se autodescopere și să acționeze.
Cartea lui Zweig vorbește despre primejdia întoarcerii în trecut, dar și despre
primejdia acceptării oricărui viitor. Dacă spiritul Renașterii italiene, acest
spirit liber, pentru care omul e suprema valoare, trebuie să unească din nou
Europa, acum, la sfârșitul mileniului II, atunci trebuie să lăsăm să vorbească
această carte ce amintește deopotrivă, celor două jumătăți ale Europei, despre
unitatea lor ideală. Leagănul spiritual al civilizației umane, continentul care
și-a trimis mesagerii în lumile noi, descoperind și armonizând, vreme de cinci
veacuri, culturi, religii, societăți profund diferite, este – acum mai mult ca
oricând – dator să păstreze propria lui unitate și armonia unei lumi sfâșiată
de contradicțiile acestui veac și acestui mileniu definitoriu pentru istoria
căutărilor de sine ale umanității, căutări străbătute de speranța că veacul XXI
va fi mai bun ca veacul XX, iar mileniul III mai bun ca mileniul II.
Pentru
a sprijini această depersonalizare draconică, această jefuire vandalică a
individului în favoarea colectivității, Calvin instituie un sistem special al
disciplinei religioase. Un frâu mai aspru n-a fost pus umanității până în ziua de
astăzi. Încă de la început, acest organizator genial și-a încercuit „turma”, obștea
sa, într-o rețea de sârmă ghimpată plină cu opreliști – așa zisele ordonanțe –
întemeind și un oficiu special pentru supravegherea terorii sale etice. E vorba
de Consistoriu, a cărui menire se definește imprecise: „să supravegheze comunitatea pentru da
Dumnezeu să fie venerat în chip pur.” Numai apparent însă acest inspectorat
se mărginește la viața religioasă. În mentalitatea lui Calvin, bazată pe
idealul statului totalitar, tot ceea ce e omenesc este privit unitary. Chiar
viața strict privată cade sub incidența autorității instituite de Calvin. Se
pune anume în vedere Consistoriului – așa zișilor Anciens-Bătrânii – să urmărească felul de viață al membrilor
comunității. Nimic nu trebuie să scape vigilenței lor. Nu numai cuvintele
rostite, ci și opiniile și părerile urmează să fie supravegheate. Bineînțeles,
în ziua când la Geneva
se constituie un asemenea control universal, nu mai există viață privată. Cu un
salt, Calvin a depășit inchiziția catolică fiindcă ea își trimitea spionii și
iscoadele numai în urma unui denunț. La Geneva
însă, conform sugestiilor lui Calvin, fiecare e bănuit cu anticipație de păcat
și fiecare trebuie să accepte controlul și supravegherea.
De la venirea lui
Calvin toate casele au pereții de sticlă. În fiecare clipă, zi și noapte, poate
ciocăni cineva la poartă și se poate recomanda ca membru al poliției religioase
venit pentru „cercetare”, iar
cetățeanul nu se poate împotrivit. Cel bogat, ca și cel sărac, cel supus, ca și
cel de rand, trebuie, măcar o dată pe lună, să fie la discreția controlorilor
de moravuri profesioniști. Ceasuri în șir – deoarece în ordonanțe stă scris: „Să ai răgaz să faci cercetarea” – bărbații
respectabili, cu păr alb, trebuie să se lase examinați ca școlarii dacă știu pe
dinafară rugăciunile și să motiveze de ce au lipsit de la cutare predică a lui
Calvin. Dar vizita nu se încheie câtuși de puțin cu asemenea cetehizări și
moralizări. „Ohrana” morală
se amesteca în toate. Măsura rochiile femeilor să nu fie prea scute ori prea
lungi, să nu aibă un volan de prisos ori să nu fie prea decoltate. Controla
coafura dacă e prea artistic arangajată, număra inelele de pe degete și
perechile de pantofi din dulap. De la camera de toaletă comisia trecea la
bucătărie și verifica dacă nu se contravenise prin vreo ciorbă ori o bucățică
de carne la măsura ce nu permitea decât un singur fel de mâncare, ori dacă nu
cumva erau ascunse pe undeva cofeturi ori vreun borcan cu dulceață. Cucernicul
polițist continua să cutreiere casa, băga mâna prin rafturile bibliotecii
căutând vreo carte fără ștampila înaltei cenzuri a Consistoriului, cotrobăia
prin sertare după vreo iconiță ori niște mătănii ascunse. Și servitorii erau
iscodiți cu privire la stăpâni, iar copiii cu privire la părinți. Controlorul
vieții private era cu ureachea ațintăt și spre stradă, dacă nu cumva vreun
trecător cânta un cântec profane sau face muzică ori și mai rău, se dedă
viciului diabolic al veseliei. La Geneva
se orgganizează acum o prigoană permanentă contra oricărei forme de petrecere,
chiar inoffensive, a cărei paillardise (bucurie
liberă) și vai de cetățeanul care se lasă prins asupra faptului, adică band un
gât de vin într-o zi de lucru, vizitând o tavernă ori bucurându-se de viață la
un joc de zaruri sau de cărți. Această vânare a omului e zilnică și spionii
moralei n-au răgaz nici duminica. Umblă din nou pe străzi și pe la uși spre a
constata dacă nu cumva vreun leneș ori indolent a preferat să stea în pat în
loc să-și înalțe moralul la predica domnului Calvin. Și la catedrală stau de
pază supraveghetori spre a-i denunța pe cei ce întârzie ori vor să plece mai
devreme. Păzitorii oficiali ai bunelor moravuri lucrează făr ăpreget
pretutindeni. Seara controlează chioșcurile întunecoase de pe malul Ronului
spre a surprinde vreo pereche păcătuind prin tandrețe. La hanuri desfac
paturile și cuferele străinilor. Deschid orice scrisoare venită din Geneva ori plecată de
acolo, vigilența Consistoriului depășind cu mult zidurile orașului. În trăsura
de voiaj, în barcă, pe vapor, la târguri și în hanuri depărtate sunt cuibăriți
spioni plătiți. Orice cuvânt rostit de vreun nemulțumit la Lyon sau Paris e raportat fără greș lui Calvin la Geneva . Dar ceea ce făcea și mai
insuportabilă supravegherea - și altminteri greu de suportat – era faptul că
acestor controlori angajați sau plătiți li se asociau curând nenumărați
nechemați. Pentru că oriunde statul îți menține cetățenii sub teroare,
înflorește buruiana dezgustătoare a denunțării benevole. Acolo unde,
principial, e îngăduit, ba chiar de dorită să existe denunțători, chiar oameni
de ispravă o apucă pe această cale din teamă, spre a îndepărta bănuiala că au
greșit față de Domnul. Fiecare cetățean trage cu ochiul spre concetățeanul său.
Zelul fricii aleargă nerăbdător înaintea denunțătorilor.
La câțiva ani după
instaurarea acestui regim, Consistoriul ar putea înceta orice fel de
supraveghere, fiindcă toți cetățenii au devenit supraveghetori de bună voie. Zi
și noapte curg valurile denunțurilor, punând în mișcare roata de moară a
inchiziției religioase.
Dar cum să te simți
în siguranță sub o asemenea teroare, cum să te simți nevinovat de abateri de la
poruncile sfinte când Calvin te oprește de la tot ce face viața frumoasă și
vrednică de a fi trăită? Sunt oprite reprezentațiile de teatru, spectacolele de
orice fel, petrecerile populare, festivitățile, dansul și jocul sub orice
formă. Chiar un sport inofensiv ca patinajul stârnește necazul înveninat al
reformatorului. Orice altă îmbrăcăminte, în afară de cea mai sobră, este
interzisă. Croitorilor le e interzis să inițieze mode noi fără acordul
Consiliului. Fetelor sub cincisprezece ani le e interzis să poarte rochii de
mătase iar de la cincispreze ani în sus rochii de catifea. Sunt interzise
veșmintele brodate cu fir, nasturii și agrafele de aur, fierturile și orice
altă podoabă de metal scump. Bărbații n-au voie să poarte părul lung, femeile
să și-l onduleze ori să-l piepetene în sus. Sunt interzise jabourile de
dantelă, mănușile, volanele încrețite și încălțămintea cu tăieturi și
înflorituri. E interzis să folosești lectica și orice fel de trăsură. Sunt
interzise serbările în familie cu mai mult de douăzeci de personae. E interzis
să servești la oaspeți, de logodnă sau botez, mai multe feluri decât prevede
ordonanța respectivă, interzise bomboanele, prăjiturile, dulcețurile. Interzis
să bei alt vin decât vinul negru elvețian, interzis să bei în sănătatea cuiva,
interzis consumul vânatului, păsărilor, plăcintelor. E interzis ca soții să-și
facă daruri unul altuia la nuntă ori la șase luni după căsătorie. Sunt,
evident, interzise orice raporturi în afara căsniciei. Nici pentru logodnici nu
există derogare. Localnicii n-au voie să intre la birturile din oraș. Birtașul
nu poate servi mâncare și băutură unui străin înainte ca acesta să se fi
închinat. Birtașul trebuie să-și spioneze oaspeții, să fie atent la orice vorbă
sau atitudine suspectă. E interzis să tipărești o carte fără autorizație,ori să
scrii în străinătate. Arta, sub toate formele ei, e sever supravegheată. Sunt
interzise sculpturile și icoanele, interzisă muzica. Chiar la cântarea
evlavioasă a Psalmilor ordonanțele presupun „atenție” ca nu cumva să fii cucerti de melodie, ci să fii
atent numai la spiritual și tâlcul cuvintelor, fiindcă „Domnul trebuie slăvit numai în cuvântul viu”. Nu e
permisă nici libera alegere a numelui de botez al copiilor de către părinți. În
schimb sunt impuse nume biblice, precum Isaac sau Adam. E interzis să spui Tatăl nostrum în latină , să serbezi Paștele sau Crăciunul. E
deci interzis să întrerupe cu o nuanță festivă cenușiul searbăd al existenței
și, evident, interzisă orice licărire de libertate spirituală manifestată în
cuvântul rostit ori scris. E interzisă – crima crimelor! – orice critică adusă
dictaturii lui Calvin. Cetățenii sunt atenționați în mod expres, în sunete de
tobă, pe stradă „să nu
vorbească despre chestiuni publice decât în prezența Consiliului”.
Interzis, interzis,
interzis – un ritm terifiant. Te întrebi nedumerit și speriat: oare ce le mai e
îngăduit cetățenilor după atâtea interdicții? Nu prea multe. Au voie să trăiască
și să moară, să muncească, să meargă la biserică și să asculte de ea.Mai exact,
ultima îngăduință e poruncită prin lege, sub amenințarea pedepsei. Vai de
cetățeanul ce neglijează predicile diocezei sale, două duminica, trei în cursul
săptămânii, plus ora de înălțare sufletească pentru copii! Nici măcar de ziua
Domnului nu se renunță la jugul datoriei, la inexorabilul mers în cerc al
datoriei, mereu datoriei. După slujba aspră pentru pâinea cea de toate zilele
urmează slujba pentru slăvirea lui Dumnezeu. Săptămâna e pentru muncă, duminica
pentru Dumnezeu. Astfel și numai astfel poate fi nimicit Satana în om. Dar cu
asta e distrusă și orice libertate sau bucurie de viață.
* * * *
Te întrebi uimit cum
a putut suporta un oraș republican, care a trăit vreme de decenii într-o
libertate helvetică, o astfel de dictatură gen Savonarola, cum a suportat un
popor meridional, născut să fie voios, o astfel de sugrumare a bucuriei de
viață? cum a fost posibil ca un singur ascet intellectual să siluiască ritmul
vital a mi și mii de inși? Taina lui Calvin era explicabilă prin metodologia
tuturor dictaturilor: teroarea. Să nun e înșelăm: violența, socotind slăbiciune
orice omenie, este o forță uriașă. O teroare sistematică și despotică aplicată
la nivel de stat paralizează voința indivizilor și subminează orice comunicare.
Se infiltrează în suflet ca o boală ce roade organismul - și aceasta e miezul
problemei – lașitatea generală îi devine sprijin și complice. Fiecare
simțindu-se bănuit, bănuiește la rândul său pe cei din jur și, de teamă,
oamenii devansează chiar poruncile și interdicțiile tiranului lor. Întotdeauna
un regim bazat pe teroare săvârșește minuni pentru impunerea autorității
statului. Când a fost în joc autoritatea lui, Calvin n/a șovăit să înfăptuiască
astfel de minuni. Nu există probabil vreun despot intellectual care să-l fi
întrecut în neînduplecarea și să nu-I găsitm astăzi nici o scuză pentru faptul
că această neînduplecare era rezultatul ideologiei sale.
Prețul pe care-l
plătește orașul pentru introducerea „ordinei” și „disciplinei” e cumplit. Geneva n-a cunoscut
niciodată atâtea sentințe sângeroase, atâtea sancțiuni, schingiuiri și exilări,
ca în epoca când acolo s-a impus Calvin, „trimisul” lui
Dumnezeu. Cu drept cuvând Balzac a definit teroarea religioasă a lui Calvin ca
fiind mai cumplită decât toate crimele Revoluției franceze. (…) Adevărata operă de istovire, de zdrobire
lentă a acestui sentiment, o făceau șicanele sistematice, intimidările și
presiunile zilnice. (…) E destul să răsfoim procesele verbale ale Consiliului
spre a înțelege rafinamentul metodei de intimidare. Un cetățean a zâmbit în
timpul unei ceremonii de botez: trei zile închisoare. Altul, oboist de căldura
din toiul verii, a ațipit la predică: închisoare. Niște muncitori au mâncat plăcinte
la micul dejun: trei zile de carceră, iar hrana, apă și pâine. Doi cetățeni au
jucat popice: închisoare. Alți doi au jucat zaruri pentru o litră de vin:
închisoare. Un lăutar orba a cântat la scripcă și cei din jur au dansat: e
exilat din oraș. Altul a lăudat traducerea Bibliei
de către Castellio – e surghiunit.
câțiva țărani, după obiceiul pământului, au discutat afaceri ieșind de la
biserică - închisoare. Un bărbat a jucat
cărți cu un altul. Sunt puși la stâlpul infamiei cu cărțile legate de gât.
Altul a cântat pe stradă: e expulzat din oraș. Doi barcagii s-au luat la harță,
dar fără a săvârși vreun omor. Sunt executați. Unui tipograf beat, care-l
insultă pe Calvin, i se găurește limba cu un cui înroșit în foc, apoi e gonit
din oraș. Jacques Gruet este executat pentru că a spus despre Calvin că e
fățarnic. Orice greșeală, cât de mică, a oricui, e înregistrată cu grijă în
actele Consiliului, astfel încât viața privată a fiecărui cetățean să se
oglindească permanent în ele. Poliția de moravuri a lui Calvin cunoaște tot
atât de puțin odihna sau uitarea, cât și Calvin însuși.
Era evident că o
asemenea teroare, veșnic vigilentă, avea să frângă până la urmă demnitatea și
forța lăuntrică a indivizilor, ca și a masei. Dacă într-un stat fiecare
cetăâean așteaptă mereu să fie anchetat, cercetat, condamnat, dacă se știe
permanent supravegheat, dacă la orice oră din zi sau din noapte poate fi silit
să deschidă ușa unei percheziții, nervii îi cedează treptat. Se naște o spaimă
colectivă, căreia îi sucombă până și cei mai curajoși. Orice strădanie de
păstrare a personalității sfârșește prin a fi paralizată în această luptă
inegală. Din cauza acestui crunt sistem de disciplinare, Geneva a devenit curând așa cum o voia
Calvin: sfioasă, searbădă, supus Domnului, adică, de fapt, unei singure voințe:
aceea lui Calvin.
(…)
Ți se taie
respirația când îți imaginezi o Europă a veacului al XVII-lea, al XVIII-lea și
al XIX-lea fără operă, fără teatru, fără dans, fără arhitectura ei bogată, fără
festivalurile sale. Doar biserici nude și predici grave spre înălțarea morală,
doar disciplină și smerenie și frică de Dumnezeu!
(…) Din fericire,
Europa s-a supus tot atât „disciplinei”
riguroase cât Grecia antică disciplinei spartane. Încă o dată instinctual de
viață, care cere veșnică înnoire, și-a pus amprenta irezistibilă asupra tuturor
încercărilor de a încazarma lumea într-un sistem. Numai într-o mică parte a
Europei disciplina calvinistă a înaintat cu success.
(…) Astfel, ideea de
libertate politică a luat ființă printr-o transformare ciudată a sistemului
Calvinist care s-a străduit, în chip atât de sever, să restrângă drepturile
individului: Olanda și Anglia lui Cromwell și Statele Unite, primele lui
câmpuri de acțiune, acceptă cu precădere ideile statului liberal, democratic.
Din spirit puritan a fost creat unul din cele mai inseminate documente ale epocii
contemporane: Declarația de independență
a Statelor Unite, care, la rândul ei, a influențat în mod hotărâtor Declarația pentru drepturile omului a
Franței. Cea mai surprinzătoare metamorfoză din toate este aceea că tocmai
țările ce păreau temeinic pătrunse de puritanismul Reformei au devenit primele
aziluri europene bazate pe toleranță."