Lucrurile de taina - de Mircea Eliade
Așadar, noi, cei tineri – vom ajunge, nu ne
interesează când, creștini ortodocși. Nu va lipsi nici unul dintre acei care au
gustat sensul metafizic al vieții. Acum, să greșim, pășind alăturea de drum.
Pentru că știm că există un drum drept, care ne e menit.
De altfel, ceea ce e frumos în noi e faptul
căutării. Nou căutăm - și suferim pentru aceasta.
***
Evident, în opera lui Goethe, „simpatia” între
Creator și demon are un tâlc bine precizat. E suficient să deschidem un bun
comentar al lui Faust ca să găsim din
belșug texte lămuritoare, culese din întreaga operă a poetului. Mefisto e
demonul care oprește pe loc, și oprind, stimulează. Răul e necesar, s-a spus de
atâtea ori, căci provoacă binele. Întocmai ca eroarea, căreia Goethe îi acordă
virtuți stimulatoare: „Dacă nu greșești, nu vei dobândi înțelegerea”, spune Mefisto
lui Homunculus (vers 7847).
„Contradicția e ceea ce ne face productivi”, mărturisește
Goethe lui Eckermann.
„Uneori ajungem la deplină conștiință și înțelegem
că o eroare poate să ne miște și să ne îndemne la acțiune întocmai ca și un
adevăr” (Maximen, nr. 85). Sau, și mai clar: „Natura nu se preocupă de erori, ea însuși le repară întotdeauna și nu
se întreabă ce-ar putea ieși din asta”.
Întocmai ca și
eroarea, așadar, care e un moment necesar și active în dialectica umană –
Mefisto e un moment obligatoriu nu numai față de om, pe care îl dinamizează,
ispitindu-l, ci e obligatoriu chiar în Cosmos, în ceea ce Goethe numea
(conformându-se metafizicei sale imanentiste) „Tot-Unul”.
***
Unul dintre cei mai învățați oameni ai secolului
nostru, bătrânul Sir James Frazer, își încheia capodopera sa, celebra Ramură de Aur (12 volume), cu câteva
considerații pesimiste asupra condiției umane. Afirma Sir James că întreaga
istorie a neamului omenesc este un șir neîntrerupt de crime, stupidități și
imbecilități nevidencabile. Pretutindeni, și în toate epocile, omul a gândit
prost, a învățat greșit, a văyut lucrurile anapoda; și, ceea ce e mai grav, nu
s-a putut niciodată dezbăra de aceste păcate strămoșești. „Primitivul” n-a murit: nu
l-a omorât nici mesajului lui Iisus Christos, nici Renașterea, nici știința
modernă.
***
(Convorbiri cu
Lucian Blaga – cultură și metafizică)
Blaga vorbește
rar, aproape silabisind fiecare cuvânt și te privește în ochi, concentrate –
dar ai senzația că privirile lui trec peste tine, și nu o dată te simți ispitit
să întorci capul, să întâlnești și tu năluca pe care o țintește el. De altfel,
după cum am avut prilejul să mă conving de mai multe ori la București, Blaga arareori
e bucuros să poarte o conversație. Rămâne tăcut în mijlocul celorlalți, și
tăcerea aceasta se prelungește câtodată tulburătoare…
Pentru mine, cultura este modul specific de a exista al omului în Univers. Este vorba de o mutațiune ontologică, mutațiune care deosebește pe om de celelalte
animale, și care e rezultatul
eforturilor omului de a-și revela Misterul. Omul singur este creator de
cultură și aceasta datorită trăirii sale
întru mister și revelare.
Omul, încercând să-și reveleze misterul, în ale cărui
dimensiuni singur trăiește, - creează cultura. Nu-ți pot rezuma toate
concluziile cărții mele, Geneza
metaforei, dar e destul să-ți spun
că eu consider stilul ca o intersecție a două finalități: pe de o parte omul
încearcă să-și reveleze misterul, pe de altă parte Marele Anonim, prin frânele
transcendentale, zădărnicește această încercare tocmai pentru a menține
echilibrul în Univers și a sili pe om să-și realizeze condiția sa de creator de
cultură.
Cultura răspunde
existenții umane întru mister și revelare, iar civilizația răspunde existenții
întru autoconservare și securitate. (Lucian Blaga)
(fragmente din
cartea Lucrurile de taină, de Mircea Eliade)